Coaching leerkracht

GroepsGeluk Coaching Leerkracht

Coaching leerkracht
Als leerkracht heb je niet alleen met de leerlingen en de directie te maken maar neem je ook je eigen stuk mee in de klas. Soms tref je leerlingen die je prikkelen om naar eigen stukken van jezelf te kijken. Net zoals jij bepaalde dingen voor hen spiegelt. Dit helder inzichtelijk te maken met de poppetjes van GroepsGeluk geeft inzicht in de rollen en de dynamiek die er speelt in de groep. Je ziet welke patronen je niet meer dienen en waar ze uit je systeem afkomstig zijn. Dat zijn vaak patronen die je heel lang hebben geholpen en beschermd maar nu niet meer passen.
Een individueel consult werkt verhelderend. Je kunt je werk weer meer op je eigen manier doen, zonder dat je tegengehouden wordt door patronen uit het verleden.

Systeem
We zijn allemaal onderdeel van een systeem. Sterker nog, we zijn onderdeel van meerdere systemen. De belangrijkste is het familiesysteem. Ook je vriendenkring, de sportvereniging en de schoolklas waarvan je deel uitmaakt zijn systemen.
Binnen deze systemen leven kinderen en volwassenen met elkaar en beïnvloeden zij elkaar. Ook gebeurtenissen beïnvloeden de leden van het systeem en hun onderlinge relaties. Dit alles bij elkaar noemen we de dynamiek binnen het systeem.

Doel
Met GroepsGeluk maak je de dynamiek van de groep zichtbaar middels houten poppetjes, picto’s, symbolen en ander klein materiaal op tafel. Wanneer je deze dynamiek zichtbaar maakt in je klas of groep, heb je als leerkracht/groepsleider direct handvatten om in lastige situaties snel de balans te herstellen. Met een groepsopstelling maken leerlingen hun interne proces en beleving extern. Hierdoor krijgen zowel de leerkracht/groepsleider als de leerlingen inzicht in de processen die spelen in de groep. Je kunt daarbij denken aan pestsituaties, ruzies, groepsdruk, onderlinge irritaties, maar ook vriendschappen.

Voor wie
Voor leerkrachten in het basis, middelbaar en speciaal onderwijs.

Locatie
In overleg